Så fungerar INSIKT inom byggbranschen

Inom bygg och installationsbranschen är projektuppföljning en central del av verksamheten. Projekten omsluter vanligtvis en hög likviditet och består av många olika delprojekt och projekttyper, därför är det givetvis viktigt att kunna följa resultatet i respektive delprojekt, samt att kunna agera och reagera för att styra projektet. Detta är inte alltid enkelt då informationsmängden ofta finns utspridd i olika källsystem (t.ex. kalkylsystem, affärssystem, fakturasystem och lönesystem), vilket gör att den manuella handpåläggningen kan bli krävande och i värsta fall missvisande.

Genom ett modernt systemstöd är det möjligt att samla all information från underliggande källsystem på ett och samma ställe med hjälp av integrationer. Informationen blir på ett enkelt sätt tillgänglig bland medarbetarna och deras medvetenhet för projekten ökar när de får lägga tid på rätt saker. Arbetsledare och chefer ska inte behöva hoppa mellan olika program för att stämma av sina projekt och lägga en prognos. Med rätt data, i tid, finns möjlighet att jobba med analys och styrning av projekten, vilket gör att budget, prognos och planeringsarbete blir mycket spetsigare och med högre kvalitet.

Anpassad projektuppföljning

Ingen organisation är den andra lik. Därför kan du genom INSIKT välja vilken nivå du vill hantera projektuppföljningen på. Med stöd för att hantera olika parametrar på olika nivåer inom organisationen är möjligheterna för att anpassa din projektuppföljning oändliga. Det kan handla om allt från hantering av ÄTA till olika nivåer av täckningsbidrag och projektanalyser.

Ett systemstöd för projektuppföljning ska inte nödvändigtvis förändra arbetssätt utan ska också kunna anpassas efter verksamheten och tillgodose de behov som denna har. Vare sig man vill stämma av projektet på till exempel konto-, byggdel-, resursnivå, eller något annat ska systemet ge stöd för detta. Utifrån vår erfarenhet ökar det båda nyttan och engagemanget hos användarna.

Planera bort överraskningarna

Genom vår lösning i INSIKT kan all projektinformation samlas på ett ställe för att ge stöd för projektuppföljningen på det sätt som passar er verksamhet. Slutkostnadsprognoser anpassas efter behov med informationsmängd, stöd för inmatning och hantering av betalplan/periodisering för att hantera likviditetsprognoser och den successiva vinstavräkningen. Rapporter anpassas efter användare/roll med stöd för t.ex. resultat, projektreskontra, KPI:er och visualiseringar.

Hör av er till oss redan idag så berättar vi mer om hur effektiv och automatiserad projektuppföljning med projektrelevant information samlad på ett ställe ger medarbetarna möjlighet att lägga mycket mer tid på analys och proaktivt arbete med styrning och prognostisering.

foto-jonas_crop

”Med ett enkelt system så får vi för det första in data. Det är liksom en naturlag att om systemet är för krångligt så blir det en tröskel att använda, även om man kanske vet hur det funkar. Och för det andra blir det rätt data.”

 

 

Jonas Jönehall, CFO, Wästbygg

Vanliga moduler inom bygg

Analys

Ett användarvänligt verktyg som låter dig göra allt från att identifiera trender till att bygga rapporter och dela med dina medarbetare – direkt i din webbläsare

Läs mer

Planering

Allt du behöver för en träffsäker planering. Genom produktens webbgränssnitt kan du involvera hela organisationen och effektivisera arbetet.

Läs mer

Projekt

Projekt är ett heltäckande verktyg för projekthantering. Verktyget stödjer hela verksamhetens projektbehov oavsett om det handlar om mindre administrativa projekt eller stora investeringsprojekt.

Läs mer

Populära lösningar för bygg- och installationsbranschen

Gör som marknadsledarna - använd INSIKT

Håll dig uppdaterad

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!